Theatermaker Sadettin Kirmiziyüz duikt in de drugsproblematiek met DOPE

in de theaters vanaf 3 maart 2020

In coproductie met Het Nationale Theater presenteert Sadettin Kirmiziyüz de voorstelling DOPE. Samen met muzikant/acteur Kaspar Schellingerhout en in eindregie van Erik Whien duikt hij de drugsproblematiek in. De voorstelling gaat op 7 maart 2020 in premiere in Theater aan het Spui in Den Haag en daarna op tournee t/m mei 2020.

In Amsterdam gebruiken we 30.000 lijntjes cocaïne per dag, zo blijkt uit het rioolwater. De omzet van onze XTC-boeren is bijna twee keer zo hoog als die van de luchtvaart. Op feestjes, in het bedrijfsleven, in de clubscène: een nakkie of een pilletje is de gewoonste zaak van de wereld. We houden met onze guilty pleasures een industrie in leven die honderdduizenden mensen per jaar het leven kost en het milieu vernietigt. We kopen bewust, biologisch en Fairtrade, eten slaafvrije chocolade en dragen kinderarbeidvrije katoen, maar hoeveel doden er per lijntje vallen maakt ons eigenlijk weinig uit.

Sadettin vindt het belangrijk dat mensen een vrije keuze hebben, dat ze genieten van hun levens, maar toch begrijpt hij niet hoe het kan dat wij zo veel kilo's boter op het hoofd hebben wanneer het gaat over drugs; de consumptie en productie daarvan loopt in ons kikkerlandje de spuigaten uit. Burgemeesters worden bedreigd door drugscriminelen, in de Randstad wordt met Kalashnikovs op elkaar geschoten, in woonwijken wordt chemisch drugsafval gedumpt. Tijd voor een ongemakkelijk gesprek, over hard gaan, over aan zijn, over legalisering en over het in stand houden van een van de dodelijkste businessmodellen die er zijn.

concept, tekst en spel Sadettin Kirmiziyüz | muziek en spel Kaspar Schellingerhout | eindregie Erik Whien | dramaturgie Liet Lenshoek | decor Sacha Zwiers | licht Gé Wegman | campagnebeeld Gordon Meuleman

DOPE is de derde van vier voorstellingen die Sadettin Kirmiziyüz/Trouble Man samen met Het Nationale Theater maakt over de grote stad.

De pers over Citizen K. van Trouble Man & Het Nationale Theater:

★★★★★ "overdonderend" - De Volkskrant

★★★★★ "een van die zeldzame parels" – Trouw

★★★★ "perfecte voorstelling" - NRC

DOPE_Sadettin Kirmiziyuz by Gordon Meuleman.jpg

Over SADETTIN K

Sadettin Kirmiziyüz is theatermaker, verhalenverteller en acteur. Zijn werk kenmerkt zich door een sterk autobiografisch en documentair karakter: hij put uit zijn persoonlijke leven en ervaringen om – met humor en zelfrelativering – voorstellingen te maken waarin identiteit, migratie, discriminatie, politiek en de geschiedenis van zowel Nederland als de wereld een rol spelen. Zijn voorstellingen zijn vaak verhalende monologen, veelal ondersteund door (live)muziek. Hij maakte naam met voorstellingen over zijn familie zoals Somedaymyprincewill.com en voorstellingen over actuele thema's zoals radicalisering en discriminatie als De radicalisering van Sadettin K en Citizen K. Met zijn voorstellingen doorbreekt Sadettin de kaders van onze vastgeroeste denkpatronen.

Ontvang het laatste SADETTIN K nieuws via RSS.