Theatermaker Sadettin Kirmiziyüz duikt in de drugsproblematiek met DOPE

in de theaters vanaf 3 maart 2020

In coproductie met Het Nationale Theater presenteert Sadettin Kirmiziyüz de voorstelling DOPE. Samen met muzikant/acteur Kaspar Schellingerhout en in eindregie van Erik Whien duikt hij de drugsproblematiek in. De voorstelling gaat op 7 maart 2020 in premiere in Theater aan het Spui in Den Haag en daarna op tournee t/m mei 2020.

In Amsterdam gebruiken we 30.000 lijntjes cocaïne per dag, zo blijkt uit het rioolwater. De omzet van onze XTC-boeren is bijna twee keer zo hoog als die van de luchtvaart. Op feestjes, in het bedrijfsleven, in de clubscène: een nakkie of een pilletje is de gewoonste zaak van de wereld. We houden met onze guilty pleasures een industrie in leven die honderdduizenden mensen per jaar het leven kost en het milieu vernietigt. We kopen bewust, biologisch en Fairtrade, eten slaafvrije chocolade en dragen kinderarbeidvrije katoen, maar hoeveel doden er per lijntje vallen maakt ons eigenlijk weinig uit.

Sadettin vindt het belangrijk dat mensen een vrije keuze hebben, dat ze genieten van hun levens, maar toch begrijpt hij niet hoe het kan dat wij zo veel kilo's boter op het hoofd hebben wanneer het gaat over drugs; de consumptie en productie daarvan loopt in ons kikkerlandje de spuigaten uit. Burgemeesters worden bedreigd door drugscriminelen, in de Randstad wordt met Kalashnikovs op elkaar geschoten, in woonwijken wordt chemisch drugsafval gedumpt. Tijd voor een ongemakkelijk gesprek, over hard gaan, over aan zijn, over legalisering en over het in stand houden van een van de dodelijkste businessmodellen die er zijn.

concept, tekst en spel Sadettin Kirmiziyüz | muziek en spel Kaspar Schellingerhout | eindregie Erik Whien | dramaturgie Liet Lenshoek | decor Sacha Zwiers | licht Gé Wegman | campagnebeeld Gordon Meuleman

DOPE is de derde van vier voorstellingen die Sadettin Kirmiziyüz/Trouble Man samen met Het Nationale Theater maakt over de grote stad.

De pers over Citizen K. van Trouble Man & Het Nationale Theater:

★★★★★ "overdonderend" - De Volkskrant

★★★★★ "een van die zeldzame parels" – Trouw

★★★★ "perfecte voorstelling" - NRC

340782 dope sadettin%20kirmiziyuz%20by%20gordon%20meuleman 2f8330 original 1576594536
Over SADETTIN K

Sadettin Kirmiziyüz maakt, gesteund door het Fonds Podiumkunsten, sinds 2010 voorstellingen met zijn stichting Trouble Man. Met eerst zijn gezin als uitgangspunt, en later de 'extended family' die de hele maatschappij in wezen is, maakt hij spraakmakende voorstellingen over identiteit, politiek, samenleving en radicalisering. Zijn persoonlijke insteek op de actuele werkelijkheid worden door pers en publiek breed gewaardeerd.

Trouble Man heeft sinds zijn ontstaan altijd samengewerkt met getalenteerde partners zoals Marjolijn van Heemstra, Frascati Producties, Theater Artemis en het RO Theater. Met Het Nationale Theater als coproducent zet Kırmızıyüz nu de volgende stap waarin hij een serie kan maken over de grote stad.