Sadettin Kırmızıyüz komt met crimi in de Haagse onderwijswereld

Metropolis #1 gaat op 3 maart a.s. in première

Metropolis #1 is een actuele voorstelling over idealen en schulden, over het gedroomde onderwijs en de weerbarstige realiteit. Gebaseerd op interviews met prominenten uit de Haagse onderwijswereld en op verhalen van leerlingen, politici, bevlogen leraren en teleurgestelde idealisten. Metropolis #1 is de eerste voorstelling van het vierluik dat theatermaker Sadettin Kırmızıyüz de komende jaren in coproductie met Het Nationale Theater op de planken brengt.

"Het wordt een spannend vierluik waarbij je geen minuut achterover kunt leunen", zegt Kırmızıyüz

De voorstelling

Het Haagse Oranjecollege staat op het punt van een grote doorbraak. Directeur Erica (Antoinette Jelgersma) zet alles op alles om haar school in the picture te krijgen als excellente school. Ondertussen zien we leerlingen kopje onder gaan, omdat zij meer zorgen hebben dan goed voor hen is, en probeert conciërge Otto (Stefan de Walle) te redden wat er te redden valt. Terwijl de school zich concentreert op anti-radicalisering, dringt de georganiseerde misdaad ongezien de school binnen. Zij zorgen immers wel voor families die het niet zo makkelijk hebben…

Waar vecht je voor als leraar? Een betere toekomst voor de buurt, de maatschappij, de leerling? Mag je mensen laten vallen, omdat je nu eenmaal niet iedereen kunt redden?

Première 3 maart 2018 Theater aan het Spui, Den Haag

In maart en april te zien in Den Haag, Utrecht, Maastricht, Rotterdam, Zwolle, Nijmegen, Amsterdam.

Concept en tekst Sadettin Kırmızıyüz Met Leandro Ceder, Marieke Giebels, Antoinette Jelgersma, Sadettin Kırmızıyüz, Mariana Aparicio Torres, Kaspar Schellingerhout, Stefan de Walle

Het vierluik Metropolis

De komende jaren werkt Sadettin Kırmızıyüz met zijn stichting Trouble Man samen met Het Nationale Theater aan het vierluik Metropolis. Geïnspireerd door de tv-serie The Wire wordt in elk deel van het vierluik Metropolis een kernthema van het stedelijke leven onderzocht. Na onderwijs zal Metropolis zich in de volgende delen richten op de thema’s politiek, de media en de criminaliteit. Uiteindelijk vormt de gehele serie een beeld van hoe de beste bedoelingen van hogerop de grootste gevolgen kunnen hebben voor de gewone burger.

Over SADETTIN K

Sadettin Kirmiziyüz is theatermaker, verhalenverteller en acteur. Zijn werk kenmerkt zich door een sterk autobiografisch en documentair karakter: hij put uit zijn persoonlijke leven en ervaringen om – met humor en zelfrelativering – voorstellingen te maken waarin identiteit, migratie, discriminatie, politiek en de geschiedenis van zowel Nederland als de wereld een rol spelen. Zijn voorstellingen zijn vaak verhalende monologen, veelal ondersteund door (live)muziek. Hij maakte naam met voorstellingen over zijn familie zoals Somedaymyprincewill.com en voorstellingen over actuele thema's zoals radicalisering en discriminatie als De radicalisering van Sadettin K en Citizen K. Met zijn voorstellingen doorbreekt Sadettin de kaders van onze vastgeroeste denkpatronen.

Ontvang het laatste SADETTIN K nieuws via RSS.

Of abonneer handmatig met de Atom URL